# 85 - Hemmagjorda ansiktsscrubbar

Jag har blandhy och kan därför tycka att det är väldigt svårt att hitta en ansiktsrengöring som funkar både på de torra och feta områdena.

Eftersom att jag även försöker vara ekonomisk kanske jag inte alltid känner för att köpa en dyr märkesscrub för ansiktet, utan jag letar istället alltid efter billigare alternativ.

Jag läste då om att man kan göra egna ansiktsscrubbar och tänkte därför dela med mig om vad jag har läst.

Ett väldigt simpelt och bra alternativ är att ta sin vanliga ansiktsrengöring och bara tillsätta lite peelingeffekt.
Saker som har bra scrub/peelingeffekt är:

  • Socker
  • Bikarbonat
  • Salt
  • Havregryn
  • Finmald mandel
  • Kaffesump

Då tillsätter man bara lite utav peelingkornen i krämen och masserar försiktigt ansiktet i cirkulerande rörelser. När man är färdig sköljer man sedan bort blandningen på direkten.

Om man inte har någon ansiktsrengöring kan man göra olika blandningar själv med naturliga ingredienser.
Exempel på det kan vara att använda antingen honung, naturell yogurt, mosad avokado eller någon matolja, som man sedan blandar med någon utav peelingkomponenterna. Då använder man bara blandningen på samma sätt som jag beskrev innan och ser sen till att man får bort alla rester efteråt.

XOXOX
Chocolove

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0