# 82 - Bitterfitta

Jaha, då ska landstinget börja jaga en också... suck. Trodde det var från det år man fyllt 25 år som man skulle bli inkallad till cellprovstagning men jag antar att jag hade fel.

 

Eftersom att det är min första provtagning ska jag vara ärlig och erkänna att jag inte visste så mycket om det här innan jag läste på lite om det. Tydligen så görs provtagningen för att kolla efter cellförändringar i livmodern, som i sin tur kan orsaka cancer.  Human papillomavirus (HPV) är ett väldigt vanligt förekommande virus som kan smitta via samlag. Tydligen kan en del varianter av detta virus öka chanserna  till cellförändringar och cancer för en del, och typ 16 och 18 står för nästan 70% av fallen. Genom cellprovtagning kan man upptäcka cancer tidigt, även om cellprovtagningen i sig inte förebygger cellförändringar. Istället finns det nu ett vaccin för det.

 

Gardasil är vaccinet som skyddar mot en del HPV, som tas i överarmen sammanlagt 3 gånger inom en 6-månaders intervall (0-, 2- och 6 månader). Vaccinet tas med fördel före sexdebuten, men kan hittills tas av alla kvinnor upp till 45 års ålder. Desto värre kostar bara själva vaccinet (år 2009) sammanlagt 3354 kr, eller 1118 kr per dos + läkarkostnader. Studier på unga pojkar har gjorts med positiva resultat, och just nu pågår även studier för män.

 

Sammanfattningsvis så tror jag i alla fall att jag inte kommer att gå på cellprovstagningen. Jag tycker dock att det är helt galet sjukt att detta är ytterligare en sådan sak som kvinnor måste betala för. Det räcker inte med mensartiklar, preventivmedel, aborter, graviditetstest, akuta p-piller, mammografier osv - nu måste man betala på ytterligare ett sätt för att ha sex också. När det finns ett alternativ för att utrota HPV - varför görs inte det?

 

Gardasil borde vara gratis eller åtminstone täckas av högkostnadsskyddet för alla!


XOXOX

Chocolove


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0