# 62 - Universalmodellen

En del säger att man ska räkna kalorier för att gå ner eller bibehålla sin vikt. En del förespråkar GI-metoden som det bästa sättet att gå ner i vikt. Sen finns det en hel del LCHF-förespråkare som talar för de goda fördelarna med LCHF-dieten. Soppdieter hit, och extravaganza dit...

När man räknar ut sitt BMI (body mass index) gäller samma uträkningsmetod för alla, oavsett benstomme och andra potentiella variabel. Tydligen så är vi alla skapta ur samma universalmodell. Det som är överviktigt för en, måste ju därför vara lika ohälsosamt för den andra.

Det är inte konstigt att det finns så många som lider av ätstörningar när vi ständigt bombarderas av trådsmala modeller och skådespelare i reklamkampanjer och filmer överallt. Medians påtryckningar formar idealen och vårat sätt att se på oss själva.

Jag önskar att jag kunde sitta här och skriva att jag inte tar åt mig, men det skulle vara en lögn. Mitt BMI ligger på över 25 - och det räknas som övervikt och fetma - och det skrämmer mig. Därför ska även jag snart ge mig på en diet, i jakten på det perfekta universala BMI:t.

XOXOX

Chocolove

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0