# 21 - Dermaroller


Glöm diamanter! Beskåda kvinnans nya bästa vän - dermarollern.

För den som aldrig hört talas om dermarollern, eller bara kanske vill veta mer om vad det är, kan jag kortfattat förklara att det är en rakhyvelsliknande manick försedd med ett roterbart hjul som är täckt av hundratals nålar. Meningen är att dessa micronålar ska punktera huden och på så sätt starta kollagenproduktionen i huden.

Dermarollern sägs ta bort/reducera:
  • Ärr (acne-, operations- och andra ärr)
  • Rynkor
  • Bristningar/strior
  • Håravfall
  • Celluliter
Det låter ju underbart, inte sant? Men vänta nu, ordspråket lyder ju "vill man vara fin, får man lida pin"...

 


Och det kan man ju lugnt påstå att man gör när man rollar sig med alla dessa nålar om och om igen - för det är allt annat än skönt!

Vem kan använda dermarollern?
Gravida kvinnor samt kvinnor som ammar bör ej använda dermarollern. Dermarollern ska endast användas på frisk hud som inte är infekterad, sårig, solbränd eller har andra åkommor som t.ex. herpesutslag. Man bör också undvika att rolla på leverfläckar.

Hur gör man då?

När man har valt rätt dermarolleroch det är dags för att rolla så är det viktigt att man rengör både det område som ska rollas samt rollern. Huden kan rengöras med en bomullstuss/tvättlapp indränkt i sårdesinfektionsmedlet klorhexidin, eller bara genom att duschas ordentligt. Rollern kan med fördel hållas i kokande koksaltlösning eller så doppar man även den i desinfektionsmedlet. Oavsett metod så blir rollern aldrig riktigt steril utan autoklav.

 

Jag personligen har dock rollat både oduschad och utan att ha använt desinfektionsmedel på huden före och det har gått bra. När det kommer till rollern så brukar jag koka huvudet i en koksaltlösning, och sedan använda koksaltet till att tvätta av huden med efter rollningen. Detta för att det oftast blöder lite. Rolla gör jag oftast efter dusch och jag rengör därför inte huden mer än så.

 

 

Du rollar ungefär 4-5 gånger åt vardera håll som bilden ovan demonstrerar. Alltså 4 drag upp-ner, 4 drag vänster-höger, 4x4 vertikallt.

 

När du är färdig med rollningen bör du smörja in huden med en kräm som innehåller vitaminer, kollagen och elastin (information om exakt vilka ämnen som bör finnas i krämen kommer snart). De flesta rekommenderar också att man fortsätter att smörja sig 3 gånger/dag.

 

Hur ofta bör man rolla?

Just nu råder det en stor diskussion om hur ofta man bör och inte bör rolla huden. En del säger att det beror på nållängd, och menar att man endast ska rolla en gång och sedan göra uppehåll i minst 2 veckor innan nästa rollning. För 2,0 mms nållängd och uppåt krävs längre uppehåll.

 

Sen finns det de som hävdar att man får bäst resultat genom att rolla mer försiktigt och med lite färre drag - men oftare. En del som följer dessa rekommendationer rollar så ofta som 5 gånger/vecka och har endast två dagars uppehåll.

 

Detta med rollningsfrekvensen är något var och en måste avgöra själv hur ofta man vill rolla. Personligen så tycker jag att båda rekommendationerna har vettiga argument, men jag tror starkt på att kombinera både regularitet med effektiv läkning för bästa möjliga resultat. Därför rollar jag i snitt 2-3 gånger i veckan med min 2,0 mm dermaroller.

 

Utöver den information som du läst här så tycker jag att du ska läsa vidare om dermarollern på egen hand så att du verkligen har all information.

XOXOX

Chocolove


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0