# 19 - ©

©
Visste du att det egentligen är olagligt att folk lånar dina bilder till diverse ändamål utan din tillåtelse? Eller att det är olagligt att de kopierar dina inlägg och uppger de som sina? 

Det är inte så lätt att veta vad som gäller med upphovsrättsslagen - även om jag nyss har undersökt och läst en del av lagen. Det jag vet med säkerhet är att alla bilder och annat material som offentliggörs skyddas av upphovsrättslagen och ägs av en upphovsman. Upphovsmannen är den person som t.ex. tagit en specifik bild, producerat ett visst beat eller filmat en video. Trots en del oklarheter, så kom jag fram till att upphovsmannen åtminstone äger rättigheterna till sitt verk i 50 år från och med det år då verket framställdes.

För att låna upphovsrättsskyddat material måste man först kontakta upphovsmannen och få tillåtelse till att använda dennes material till sitt syfte. Man måste också hänvisa till upphovsmannen när man lånar dennes material.

Google är en sökmotor, som visar bilder och material från andra hemsidor, och att endast hänvisa till Google är därför inte heller dugligt. Jag förstår varför lagen finns - men det låter som en massa jobb för att låna lite bilder om du frågar mig...

Därför använder jag mig endast av eget material och alla bilder du ser här är bilder som jag är upphovsman till.

XOXOX
Chocolove
©Chocolove 2011

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0